رسانه قطبنما: آفرودیت، آتنا و آرتمیس، سه الهه مشهور یونان باستان چند وقتی است که دست در دست هم، هیپهاپ میرقصند و ویدیو رقصیدنشان در شبکههای اجتماعی وایرال شده است!
اگر کمی شبکههای اجتماعی را جستجو کنید، خواهید دید زئوس و پسرش هرکول هم پس از هزاران سال، تبدیل به سلبریتیهای شبکههای اجتماعی شدهاند و درست مانند یک ستاره رقص قرن ۲۱، روی ستونهای مرمرین میرقصند و بینندگان را شگفتزده میکنند.
این ویدیوها در اصل کار یک فیلمساز و تولیدکننده انیمیشنهای ۳ بعدی است که موفق شده الههها و اساطیر یونانی را مجاب کند تا بهسبک قرن ۲۱ برقصند.
به گزارش «رسانه قطبنما»، جیمز گرد (James Gerde) فیلمسازی است که این روزها بهواسطه تولید ویدیوهایی از رقص الههها و اساطیر یونان باستان به شهرت رسیده است و ویدیوهایش دست به دست میشود.
در این ویدیوها شما شاهد رقصیدن آفرودیت (الهه عشق و زیبایی)، هادس (فرمانروای دنیای زیرین)، آرتمیس (بانوی طبیعت)، آتنا (الهه خرد)، هرکول (پهلوان اسطورهای یونان باستان)، زئوس (پادشاه خدایان) و غیره را خواهید بود.
اما جیمز چطور چنین کاری را انجام داده است؟ بعد از تماشای ویدیو به این سوال پاسخ خواهیم داد:
چطور الهههای یونانی به رقص درآمدند؟
تکنیکی که در این ویدیو از آن استفاده شده است، ضبط حرکت (Motion Capture) یا همان ردیابی حرکت (Motion Tracking) است. در این تکنیک حرکت اشیا، افراد، حیوانات و غیره در قالب صحنههای ۳ بعدی ضبط و شبیهسازی میشوند.
جیمز اولین فیلمسازی نیست که چنین کاری را انجام داده و بهسراغ تولید انیمیشنهای ۳ بعدی از شخصیتهای اساطیری رفته و حرکات آنها را با استفاده از تکنیک ردیابی حرکت با رقصهای امروزی تطبیق داده است.
سالها است فیلمسازان و تولیدکنندگان انیمیشن در سراسر جهان از تکنیک ردیابی حرکت استفاده میکنند. حتما در پشتصحنهها فیلمها و انیمیشنها افرادی را دیدهاید که پشت به یک پرده سبز رنگ، یک لباس مخصوص به تن کردهاند که دهها سیم و سنسور به بخشهای مختلف لباسشان متصل شده است و هر حرکتی که انجام میدهد توسط سنسورها و چندین دوربین حرفهای ضبط میشود. متحرکسازی شخصیتهای انیمهای با استفاده از این تکنیک، علاوه بر اینکه بسیار گران و نیازمند آموزشهای حرفهای است، کاری زمانبر است.
علاوه بر فیلمها و انیمیشنها، در بسیاری از بازیهای ویدیویی نیز از این تکنیک استفاده میشود تا شخصیتها حرکاتی واقعی داشته باشند. اما چرا کاری که جیمز انجام داده است تا این اندازه قابل توجه است؟
علاوه بر خلاقیت در ترکیب شخصیتهای اساطیری با رقص مدرن امروزی، جیمز بدون استفاده از لباسهای مخصوص، پرده سبز رنگ، دوربینهای فوقحرفهای و غیره و فقط با کمک هوش مصنوعی این کار را انجام داده است و تنها از ویدیوی رقص کاربران در شبکههای اجتماعی با کمک هوش مصنوعی و تکنیک ردیابی حرکت برای متحرکسازی کاراکترهای انیمیشنی ۳ بعدی استفاده کرده است.
این یعنی شما هم میتوانید بدون نیاز به تجهیزات خاص این کار را انجام دهید! تنها کافی است ویدیوی حرکتی که دوست دارید یا ویدیویی که با دوربین گوشی موبایل ضبط کردهاید را به این نرمافزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی بدهید و انیمیشن خود را بدون نیاز به صرف زمان طولانی، متحرکسازی کنید.
پلتفرمهای هوش مصنوعی برای متحرکسازی انیمیشن
با توسعه هوش مصنوعی، حالا پلتفرمهای بسیاری از این فناوری برای کمک به سازندگان انیمیشنها و توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی استفاده میکنند. Rokoko، Nvidia Omniverse، Plask، DeepMotion، OpenPose و MocapNet تنها برخی از سایتهای هستند که با کمک هوش مصنوعی به انیماتورها اجازه میدهند تا انیمیشنهای ۳ بعدی خیرهکننده بسازند و آنها را بدون نیاز به دانش فنی خاص و یا تجهیزات گرانقیمت، متحرکسازی کنند. بعضی از این سایتها رایگان و برخی دیگر پولی است.
متحرکسازی انیمیشنها تنها کاربرد هوش مصنوعی نیست. بازسازی چهره های تاریخی با هوش مصنوعی، دستیاران مجازی سفر، احتمال جایگزینی خلبانها با هوش مصنوعی، و غیره از دیگر خبرهایی است که این روزها با توسعه هوش مصنوعی، بهویژه هوش مصنوعی مولد و چتبات گفتگو محور Chat GPT، بسیار به گوش میرسد. به باور کارشناسان، هوش مصنوعی انقلابی دوباره در فناوری و تکنولوژی است که دستیابی به بسیاری از رویاهای بشر را تسهیل کرده و شاید عدالت بیشتری در دستیابی به امکانات برای مردم سراسر جهان فراهم کند.
پیشنهاد «رسانه قطبنما»: