رسانه قطبنما: سال ۲۰۱۲ میلادی بود که یک کمپین بازاریابی ویدیویی آنلاین بهسرعت محبوب و وایرال شد. این ویدیوی تبلیغاتی آنلاین متعلق به شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز (British Airways) بود و در ترمینال شماره ۵ فرودگاه هیترو لندن (Heathrow) ضبط شده بود.
کمپین «پاپآپ ارکستر» (Pop Up Orchestra) شرکت بریتیش ایرویز درست در روزهایی اجرا شد که «فلش ماب» (Flashmob) در بین مردم و همچنین رسانههای اجتماعی محبوب شده بود و طرفداران زیادی داشت.
منظور از فلش ماب یک حرکت گروهی و خودجوش است که شرکتکنندگان از طریق رسانههای مجازی با یکدیگر قرار میگذارند تا در یک مکان عمومی و در یک زمان مشخص کاری را انجام دهند که نظر مردم را جلب کند. علاوه بر فلشماب در آن سالها، محتوای ویدیویی نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده بود و اغلب محتواهای ویدیویی خلاق بهسرعت وایرال میشد.
در نهایت خلاقیت بخش دیجیتال مارکتینگ بریتیش ایرویز در کنار این شرایط سبب شد تا این کمپین ویدیویی بهسرعت محبوب شود و حتی امروز پس از گذشت بیش از یک دهه، در ردیف موفقترین کمپینهای بازاریابی ویدیویی قرار بگیرد. اما داستان این کمپین ویدیویی چه بود؟
در ویدیو زیر میتوانید این کمپین تبلیغاتی آنلاین را ببینید:
بهرهگیری از استعدادهای کارکنان
همانطور که در این ویدیو دیدید، داستان این کمپین تبلیغاتی ویدیویی، اجرای غیرمنتظره چند نوازنده در ترمینال فرودگاه هیترو لندن بود که توجه مخاطبان زیادی را جلب کرد. نوازندههایی که مثل مردم عادی لباس پوشیده و همانند سایر مسافران روی صندلیهای سالن انتظار فرودگاه نشسته بودند، اما ناگهان با هدایت مردی که یک طبقه بالاتر ایستاده است و نقش رهبر ارکستر را دارد، شروع به نواختن میکنند.
اگر دقت کرده باشید، رهبر ارکستر لباس فرم هواپیمایی بریتیش ایرویز را بر تن دارد. این مرد که در اصل مدیر خدمات کابین بریتیش ایرویز است از قضا رهبر ارکستر سمفونیک ساسکس (Sussex Symphony Orchestra) نیز هست و از این توانایی خود در این کمپین تبلیغاتی استفاده کرده است.
این اولین بار نبود که بریتیش ایرویز در کمپینهای تبلیغاتی خود بهدنبال مهارتها و فداکاری خدمه کابین بریتیش ایرویز میرفت. مدیر نوآوری دیجیتال مارکتینگ بریتیش ایرویز، درباره ایده این کمپین گفت: «ما همچنان به نمایش داستانهای همکارانمان ادامه میدهیم تا نشان دهیم که آنها چطور هر روز از علایق و تخصص خود برای ارائه یک تجربه پروازی منحصربهفرد و ویژه برای مشتریانمان استفاده میکنند.»
این ایده بسیار موفق بود و در زمان اجرا، مردم با خوشحالی شروع به گوش دادن و ضبط این رویداد کردند و پس از اتمام اجرا نیز، صدای تشویق حضار از گوشهوکنار سالن ترمینال به گوش میرسید.
یکی دیگر از نکات قابل توجه در این کمپین، موسیقی بود که در آن نواخته میشود. این قطعه که «دونوازی گل» (Flower Duet) نام دارد، قطعه کلاسیکی از «اپرای لاکمه» (Lakmé Opera) اثر آهنگساز فرانسوی «لئو دلیب» (Léo Delibes) است.
این قطعه موسیقی همان صدایی است که مسافران هنگام سوار شدن به هواپیماهای بریتیش ایرویز میشوند. این موزیک در واقع بخشی از تصویر برند بریتیش ایرویز است که بارها در کمپینهای تبلیغاتی این شرکت هواپیمایی از آن استفاده شده است. قطعه دونوازی گل برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ میلادی در تبلیغات بریتیش ایرویز ظاهر شد و بهسرعت به یکی از شناختهشدهترین قطعات موسیقی کلاسیک در بریتانیا تبدیل شد.
انتخاب موسیقی برای پیوند مردم به یکدیگر یکی از هوشمندانهترین کمپینهای بریتیش ایرویز بود. درست همانند پرواز که مردم، مقاصد و جوامع را به هم نزدیک کرده و پیوند میدهد، موسیقی نیز عاملی برای پیوند انسانها حتی بدون داشتن یک زبان مشترک است و این دقیقا همان ارزش افزودهای است که هواپیمایی بریتیش ایرویز بر آن تاکید دارد.
پیشنهاد «رسانه قطبنما»: