رسانه قطبنما- این روزها بیشتر افراد در خواب و بیداری در حال مصرف رسانههای دیجیتالاند. نکتهای که قرار است بیشتر به آن توجه کنیم این است که انفجار مصرف رسانه در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ پیامدهای زیادی بر آینده تمام بخشهای تجاری و اقتصادی جهان دارد. در این بین صنعت گردشگری در مواجهه با این انفجار رسانهای بسیار تاثیرپذیرتر خواهد بود. مسافری که اکنون در خانه و شهر خود محبوس شده است نیاز به محرکی دارد که میل به سفر را دوباره در او زنده کند. از سویی دیگر رسانه و فناوری در بازاریابی سفر هنگام باز شدن مرزهای سراسر جهان بسیار موثر خواهد بود.
«مایکل ولف»، بنیانگذار و مدیرعامل کمپانی «اکتیویت»، در کنفرانسی با موضوع انفجار مصرف رسانه نکات جذابی را در رابطه با میزان مصرف رسانه در سال ۲۰۲۰ ارائه داده است. در ادامه مهمترین سرفصلهای این کنفرانس مهم را با یکدیگر مرور میکنیم:
۱.منحنی رشد میزان زمانی که مصرفکننده برای استفاده از اینترنت و رسانهها صرف کرده است به سمت بالا تغییر کرده است. نکتهای که باید توجه کرد این است که این رشد حفظ خواهد شد و دیگر به سطح گذشته بازنخواهد گشت. این مسئله نشاندهنده فرصتهای جدیدی است که پیش روی بازار است.
۲.بازی (gaming) الگوی جدید فناوری است چراکه بیشتر فعالیتهای دیجیتالی (بهعنوان مثال جستجو، شبکههای اجتماعی، خرید، رویدادهای زنده) بهطور فزاینده ای امروزه در داخل بازیها انجام میشوند.
۳.واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در آستانه پذیرش گسترده از سوی عموم مردم قرار دارند، بهطور مثال فروش هدستها بهطرز فوقالعادهای افزایش یافته و موارد استفاده آن دیگر نهتنها در بازی که در سایر فعالیتهای دیجیتالی مصرفکننده نیز افزایش یافته است. این امر سبب گسترش سرمایهگذاری در این زمینه شده است.
۴.تا سال ۲۰۲۴، تقریباً همه خانوارهای آمریکایی تلویزیون اینترنتی خواهند داشت.
۵.منحنی رشد تجارت الکترونیک طی پنج ماه بهاندازه پنج سال شتاب گرفته است. در جهان پساکرونا مصرفکنندگان، مقصد «خرید دیجیتال» خود را فراتر از خردهفروشانی که در طی همهگیری از آنها خرید میکردند، گسترش خواهند داد.
۶.برای رشد اقتصادی، شرکتهای اینترنتی و رسانهای باید تلاش خود را معطوف خدمترسانی به ۲۳درصد از کل کاربرانی کنند که اکثریت زمان و هزینه صرفشده برای تجارت الکترونیکی، ویدئو، بازی، واقعیت مجازی و موسیقی را تشکیل میدهند.
۷.درصد زیادی از مصرفکنندگان به دستگاههای تلفنهمراه «فایو جی» (5G) و سرعت پهنای باند بالاتر دسترسی خواهند داشت، چراکه استفاده از فناوریهای دیجیتال همانند پزشکی از راه دور، کنفرانس ویدیویی، ویدئو استریمینگ، تناسباندام دیجیتال و بازیهای ابری (Cloud Gaming) بهطرز چشمگیری گسترش مییابند.